Heräsin aamulla auringonpaisteeseen. Ehdin jo jonkin aikaa ihmetellä missä oikein olin, kunnes muistin, että Tylypahkassa uusi lukuvuosi oli alkanut edellisenä päivänä. En olisi jaksanut nousta, mutta silloin oleskeluhuoneesta kuului huutoa, joka sai minut pomppaamaan ylös.
”Eivätkö he voi olla hiukan hiljempaa?” mutisin puoliääneen, mutta Kath kuuli sen.
”Eivät kai”, Kath sanoi ja alkoi etsimään harjaansa. Hänellä tuntui aina olevan jotain kateissa.
”Mitä siellä edes tapahtuu?” kysyin pukiessani kaapua päälle.
”Näh, jokin pieni kärhämä Morganin ja Johnin välilla”, Kath kertoi ja löysi vihdoin harjansa. Nyökkäsin hänelle, jonka jälkeen lähdin oleskeluhuoneeseen. Pieni kärhämä oli vähän sanottua riidasta mikä sielä oli meneillään. Pojat olivat ottaneet sauvansa esille ja varmasti kironneet toisensa jollei Bea olisi tullut väliin. Bea oli saanut valvojaoppilas merkin, joten hän määräsi Morganin ja Johnin jälki-istuntoon. Sen jälkeen Luihuisen oleskeluhuone hiljeni, vaikka Morgan yritti anoa Bealta, että tämä peruisi rangaistuksen. Silloin muistin myös, että tietenkin Morgan yritti vedota Beaan, koska hehän seurustelivat. Bea ei kuitenkaan taipunut ja omasta mielestäni hän oli kyllä valvojaoppilas merkkinsä enemmän kuin ansainnut.
Erican, Kathin ja Nickin tultua lähdimme yhdessä kohti Suurta salia. Aamupala oli yhtä herkullinen kuin aina ja syödessämme keskustelimme tulevista V.I.P:eistä.
”Kuulemma tänä vuona on myös jokin juttu missä keskustellaan siitä miksi haluaa isona”, Nick sanoi suu täynnä ruokaa.
”Joo, sen jutun nimi on kyllä ammatinvalinnanohjaus”, sanoin. Nick katsoi minua ilkikurisesti ja tajusin, että hän oli tahallaan jättänyt sanomatta oikeaa nimeä sille.
”Miksi te aiotte? Minusta olisi kiva päästä ministeriöön töihin”, Bea sanoi. Hänellä oli aina ollut meistä kaikista korkeimmat tavoitteet.
”Haluaisin ehkä pelata huispausta”, Morgan kertoi. Nickin mukaan poika luetteli huispauksen sääntöjä ja pelaajia unissaan.
”Entä sinä Xi?” Erica kysyi minulta.
”En oikein tiedä. Haluaisin ehkä opettaa Tylypahkassa”, sanoin epävarmasti. Erica purskahti nauruun.
”Olisi se pitänyt arvata! Et halua ilmeisesti eroon koulusta edes aikuisena”, Erica nauroi.
”Niin tai sitten minä voisin mennä tekemään jotain töitä Kaliforniaan”, sanoin isä ja pikkuveli mielessä. Juuri silloin Luihuisen tuvanjohtaja professori Harold Cooper tuli luoksemme.
”Aiotteko te kuusi koskaan mennä tunnille? Ja hyvänen aika neiti Wheeler, ota jo hattu pois päästäsi, jotten joudu vähentämään sinulta tupapisteitä”, professori sanoi, en kuitenkaan riisunut hattua, mutta sentään lähdimme tunnille. Ericalla, minulla ja Bealla oli ennustamista ja Kathilla, Nickillä sekä Morganilla muinaisia riimuja.
Ennustamista opetti professori Evergreen, jolla tuntui aina olevan kylmä, sillä nytkin hän oli pukeutunut toppatakkiin.
”Jakautukaa pareiksi ja tutkikaa ennustuspalloanne”, Evergreen sanoi jäisellä äänellä. Minä ja Erica olimme parit ja Bea meni tupamme toisen valvojaoppilaan pariksi. Minun vuoroni oli ensimmäisenä katsoa palloon, mutta näin siinä vain usvaa. Joka vuosi aina sama juttu.
”Neiti Wheeler näkyykö mitään?” Evergreen kysyi minulta.
”Ei”, sanoin ja opettaja näytti pettyneeltä.
”Mutta ilman tätä palloakin huomaa, että hän ei ole koskaan tainnut harjoitella vuodenaikoja”, kuiskasin Ericalle. Erica alkoi nauramaan taas. Sen jälkeen Erica katsoi minun tulevaisuuteeni.
”Näyttää siltä, että sinä hukut huomenna”, Erica sanoi selaillen kirjaansa.
”Hienoa! Onneksi otinkin uimapukuni mukaan”, vastasin. Vieressä oleva korpinkynnet katsoivat meitä hiukan ikävästi, mutta mitä väliä.
Seuraavalla tunnilla oli taikajuomia, jota opetti professori Rooster. Rooster oli isokokoinen donitseja rakastava mies, jota ei pystynyt millään suututtamaan. Nick onnistui räjäyttää vieressäni liemensä, mutta professori vain nauroi. En ollut koskaan ollut kovin hyvä taikajuomissa ja saattoi arvata, että kaikki meni päin mäntyä. Ensiksi juoma näytti aivan hyvältä ja luulin jo onnistuneeni, kunnes pala Roosterin donitsista osui liemeen ja se kirjaimellisesti hävisi. Ja taas Rooster vain nauroi. Hän nauroi jopa useammin kuin Erica ja se oli paljon sanottu. Minun kirottua ilmeisesti turhan äänekkäästi, Bea vähensi minulta viisi pistettä. Jotenkin tuntui, että en saisi hetken rauhaa rikkoa sääntöjä, sillä Bealla tuntui olevan haukan silmät.
Koulua oli enää kaksi tuntia ja sen jälkeen olisi vihdoin vapaata-aikaa. Läksyjä oli kertynyt ensimmäisenä päivänä jo niin paljon, että minusta tuntui, että koko vuosi menisi vain niiden tekemiseen. Seuraavalla tunnilla oli taikaolentojen hoitoa, jota opetti kaikkea pelkäävä professori Higgs. Se oli hiukan omistuista, sillä Higgs pelkäsi omaa varjoaankin eikä uskaltanut lähestyä lainkaan taikaolentoja. Tämän takia tunnit olivat aina vain pelkkää teoriaa. Yleensä onneksi myös kirjoissa olevat tiedot olivat tosia tai muuten minun olisi käynyt kalpaten toisena kouluvuotenani, kun onnistuin törmäämään kelppiin. Tällä tunnilla luimme hippokampeista, jotka olivat minun mielestä todella tylsiä. Miksi kiinnostavia otuksia käsiteltiin vasta seitsemännellä luokalla? Se oli kyllä riittävä syy motivoimaan harjoittelemaan taikaolentojen hoidon V.I.P:hen. Myös Higgs antoi paljon läksyä. Erica oli jo alkanut valmistelemaan omaa teoriaansa, että ehkä minä en hukkuisi veteen huomenna vaan läksymäärään.
Viimeinen tunti oli muodonmuutoksia ja vihdoin olin jossain hyvä. Meidän piti muuttaa lusikka pikariksi ja onnistuin siinä viidennellä kerralla. Muodonmuutoksia opetti tiukka, mutta asiallinen professori Hawkins.
”Olen aina miettinyt, onko hän aina joka tunnin jälkeen menossa juhliin”, Morgan kuiskasi. Hänen harmikseen Hawkins kuuli sen ja vähensi häneltä viisi tupapistettä.
”Mitä seuraavaksi? Aiotko vielä tänään harjoitella pimeyden voimia ja päätyä erotetuksi? Hyvänen aika, on ensimmäinen koulupäivä!” Bea kuiski kiivaasti Morganille. Oli totta, että Morgan harjoitti pimeyden voimia, mutta ei tehdäkseen pahaa vaan itsepuolustukseen. Opettajille se ei silti varmaan kelpaisi jos hän jäisi kiinni.
Koulupäivän loputtua Morgan lähti jälki-istuntoonsa ja me muut menimme ulos tekemään läksyjä. Tai no siis kaikki muut paitsi Kath, sillä hän sai ihottumaa auringosta. Ennustukseen piti harjoitella kristallipallon kanssa ennustamista, taikajuomiin piti kirjoittaa essee hiustenkasvatusliemestä, taikaeläinten hoitoon piti kirjoittaa myös essee, mutta kentaureista ja muodonmuutosten tunnille piti harjoitella muunnosloitsua, mutta sen onneksi jo osasin. Päätin tehdä ensin taikajuomien läksyn, vaikka totesin aika nopeasti, että jos jatkaisin menettäisin järkeni.
”Hiustennostatusliemeen tarvitaan kolme mustapippuria ei kahta”, Bea sanoi minulle ja korjasin kohdan. Ensimmäiseksi koulupäiväksi tämä päivä oli todella rankka.
Tarinasta ei huumoria puuttunut sujuvan mutta myös yksityiskohtaisen kuvauksen keskeltä. Rankkaa, melko tavallisenkin oloista koulupäivää tarkasteltiin humoristisesta näkökulmasta, mikä taas hilasi hymyn nopeasti huulille. Kaverit tuntuivat menettävän usein tupapisteitä kärkkäillä kommenteilla ja teoilla, mikä taas toi oppilaiden persoonallisuuden hyvin esille. Bean tarkkaavaisuus oli hyvä vastapaino muulle kaveriporukalle. Bean kiivas puhuttelu Morganille oli huvittava mutta Morganin Pimeyden voimien harjoittaminen kuulosti aika vaaralliselta, vaikkakin hän teki sitä itsensä puolustamiseen. Saat tästä hienosta aloitustarinasta 18 tupapistettä, 8 kaljuunaa, 9 sirppiä ja 5 sulmua!