”Silver! Sinun täytyy oppia pitämään Nala kurissa!” Edwina huusi, kun Nala oli taas herättänyt hänet. Silver kömpi ylös vuoteestaan, oli mukava, kun perhe oli taas koossa. Elowyn ja Laverna auttoivat Edwinaa opinnoissa eteenpäin ja Silver, Benedict ja Alanna Guinevereä valmistautumaan ensimmäiseen kouluvuoteensa.
”Minä yritän, mutta se käy vaikeaksi, kun sinun pöllösi herättää hänet aina aamuisin”, Silver sanoi äkäisesti. Kun kaikki olivat koko ajan kotona, kaikkialla oli ahdasta ja harvoin kuuli edes omia ajatuksiaan.
”Guinevere, varo vähän!” Alanna huusi säikähtäneena, kun yksi Guineveren oppikirjoista osui häntä takaraivoon. Silver noukki kirjan käteensä ja vei sen alakertaan keittiönpöydälle.
”Nyt minä ja Alfie ollaan ainoat, jotka ei pääse vielä Tylypahkaan”, Belinda sanoi surullisena. Silver kääntyi katsomaan ja huomasi Belindan kasvojen olevan mustan maalin peitossa.
”Mitä sinä olet tehnyt?” Silver kysyi samalla kun puhdisti Belindan naaman.
”Yritin maalata kissan naaman”, Belindan sanoi. ”Laverna ei ehtinyt auttaa, kun se piti lähettää joku kirje.”
”Äiti! Mun taikasauva on kadonnut!” Guinevere huusi kolmannesta kerroksesta.
”Hyvä, kun täällä on hiljaista”, isä sanoi puhisten ja avasi Päivän profeetan.
”Onko Noxista uusia havaintoja?” Silver kysyi niin kuin oli joka aamu kysynyt siitä asti, kun kesäloma oli alkanut.
”Ei, mutta professori Snown katoaminen on nyt selvitetty”, isä sanoi. ”Hänet kutsuttiin malliksi ja unohti mainita siitä. Hänen on ollutkin aika vaikea sitoutua. Teidän uusi loitsujen opettaja on Ryan Mills.”
”Ryan Mills, olen kuullut hänestä jossain”, Silver sanoi.
”Hän oli teidän kaikkien lastenhoitaja, kun olitte nuorempia”, isä muistutti.
”Minä haluan Tylypahkaan!” Belinda sanoi ja purskahti itkuun.
”Pääset sinne aivan pian”, Silver lohdutti, vaikka kestäisi vielä monta vuotta ennen kuin Belinda olisi tarpeeksi vanha Tylypahkan.
”Niin ja sinullahan on huomenna synttärit”, Edwina sanoi portailta.
”Jee! Kohta minä olen 7-vuotias!” Belinda huusi niin kovaa, että varmasti naapuritkin kuulivat.
Viereisestä huoneesta kuului tömäys ja Silver meni katsomaan mikä sen aiheutti. Hän näki edessään Benedictin, joka piteli otsaansa aivan kuin olisi pelännyt sen irtoavan.
”Mitä tapahtui?” Silver kysyi.
”Minä luin kirjaa ja sitten tuo typerä seinä tuli eteen”, Benedict sanoi ärsyyntyneenä. Silverin peitti naurunsa aivastukseen ja nosti maasta Benedictiltä tipahtaneen kirjan.
”Kuule, minun kaverini Evan, tiedäthän, hän sanoi, että Tylypahkan seuraava rehtori on Micah Weston”, Benedict sanoi. ”Weston on kovin erilainen kuin muut. Hän on omituinen ja moni asia Tylypahkassa saattaa muuttua ja hänellä on tapana suosia oppilaita kuten antaa heille ilman syytä lisää pisteitä ja olla antamatta jälki-istuntoa, vaikka he sen ansaitsivat. Tämä johtaa siihen, että hänellä on myös inhokkeja.”
”No, kunhan hän ei ole mielipuoli murhaaja, minulle käy”, Silver sanoi ja kohautti olkiaan.
”Ei, sinä et nyt ymmärrä. Hänen inhokikseen joutuminen on jopa pahempi kuin jos Nox olisi jäänyt rehtoriksi”, Benedict sanoi ja kuulosti perin juurin huolestuneelta.
”Sitten meidän pitää vain varoa ja olla rikkomatta sääntöjä”, Silver sanoi ja palasi takaisin keittiöön. Vaikka hän ei sitä näyttänyt, Benedictin sanat olivat saanneet hänet huolestumaan.
”Uskomatonta”, äiti puhisi tullessaan keittiöön.
”Mitä nyt, kulta?” isä kysyi ja käänsi Päivän profeetan sivun.
”Minut kutsuttiin Taikaministeriöön kertomaan kaiken mitä tiedän Noxista”, äiti sanoi ja kutsui taikasauvan näpäytyksellä huivinsa ja takkinsa.
”Mutta sinähän selitit kaiken jo viikko sitten ja eilen ja joka päivä kesäloman ajan”, Silver sanoi ymmällään.
”Niinpä, mutta ne haluaa, että toistan asiat. Teidän täytyy muuten varautua siihen, että he ottavat yhteyttä pian myös teihin”, äiti sanoi ja kiinnitti laukkunsa soljen, jonka jälkeen hän lähti ovet paukkuen. Isä pyöräytti silmiään ja jatkoi lehden lukemista.
”Silver, tulisitko tänne?” Laverna kysyi ja viittoi kohti omaa makuuhuonettaan. Silveristä alkoi tuntua, että hän ei ehtisi syödä aamupalaa enää tämän päivän aikana.
”No?” Silver kysyi Lavernan suljettua oven.
”Lucas, hän kosi minua”, Laverna paljasti nolostuneena.
”Mitä? Milloin? Mutta tehän olette vielä koulussa tai siis ei, sillä, että sillä olisi jotain väliä”, Silver puhui niin nopeasti ettei itsekään melkein saanut selvää sanoistaan.
”Minä tiedän ja sen takia minua jännittää kertoa äidille ja isälle. Lucas ehdotti, että voisimme mennä naimisiin, kun koulu on päättynyt”, Laverna sanoi.
”Sinun pitää kertoa heille tänään, eivät he sinua pure”, Silver sanoi hätäisesti.
”Niin, minä tiedän ja minunhan täytyy alkaa hyvissä ajoin suunnittelemaan häitä”, Laverna sanoi hiukan helpottuneen oloisena.
”Muuten, miksi sinä kerrot tämän kaiken minulle etkä jollekin muulle?” Silver kysyi.
”Ajattelin pyytää sinua, Alannaa, Guinevereä ja Lucaksen pikkusiskoa Meridaa morsiusneidoiksi”, Laverna sanoi, jolloin Silver alkoi kiivaasti nyökytellä päätään.
Laverna päätti kertoa isälle heti ja kuten Silver oli ennustanutkin, isä ei purrut Lavernaa vaan sen sijaan alkoi hössöttää kaiken maailman pikkuasioista. Myös Guinevere ja Alanna suostuivat morsiusneidoiksi. Belinda suostui myös kukkaistytöksi, vaikka ilmoitti varsin selvästi, että ei halunnut terälehtien olevan ruususta.
”Mikä kakku? Suklaa? Vai sittenkin mansikka?” isä kyseli enimmäkseen itselleen.
”Isä, siihen on yli vuosi ja meidän pitäisi suunnitella Belindan syntymäpäiviä”, Laverna sanoi kiusaantuneena. ”Ketkä olitkaan meille kutsunut, Belinda?”
”Amyn, Milan, Gracen, Noran, Hazelin ja Mayan”, Belinda luetteli sutjakasti.
”Kuulostaa siltä, että aiot kutsua koko velhomaailman”, Silver sanoi. Belinda vilkaisi häntä kasvoillaan ihan-totta-ilme. Silver virnisti ja kääntyi parahiksi näkemään, että Alfie aivasti kipinöitä.
”Voi hyvänen aika! Minä luulin, että taikakyvyt näyttävät itsensä vasta myöhemmällä iällä”, Edwina sanoi hämmästyneenä, kun Laverna kiirehti ottamaan Alfien läheltä kaiken helposti syttyvän.
”No, täytyy sanoa, että sillä aikaa, kun sinä olit poissa, on tapahtunut aika paljon juttuja”, Elowyn sanoi.
Huomisaamuna koko talo oli koristeltu serpentiineillä ja ilmapalloilla. Jo aamulla koko muu perhe paitsi Belinda, olivat äreinä. Elowyn oli liukastanut ilmapalloon, Lavernan päässä oli enemmän serpentiiniä kuin hiuksia, Edwina yritti saada selkoa kuinka monta vuotta Belinda täyttäisi, Silver ja Alanna olivat menettäneet hermonsa muiden valitukseen ja Guineveren oli onnistunut taas kadottamaan jotakin.
”Missä Benedict on?” äiti kysyi. ”Vieraat tulevat hetkenä minä hyvänsä.”
”Mutta pöllöt sitäkin ennen”, Elowyn sanoi ja osoitti ikkunasta ulos. Äiti avasi ikkunan ja sisälle lennähti seitsemän hiiripöllöä.
”Kirjeenne”, äiti sanoi ja ojensi kullekin kirjeensä. Benedict ojensi äidille lapun, jonka äiti allekirjoitti.
”Äiti, minut valittiin valvojaoppilaaksi!” Elowyn kiljaisi. Äiti hymyili hänelle ja halasi Elowynia. Silver ei viitsinyt katsoa omaa kirjettään vaan otti suoraan ostoslistan.
Loitsujen käsikirja 2
Soveltuvuuden alkeet
Hyvä ensivaikutelma
Sääntöjen noudattamisen perusteet
”Mihin ihmeeseen noita kirjoja tarvitaan?” Silver kysyi ymmällään.
”Uusi rehtori on lisännyt oppiaineen. Hän ei ole ensimmäinen, yksi yritti lisätä aineen veren tärkeydestä”, isä sanoi arkiseen sävyyn. Benedict vilkaisi Silveriä merkitsevästi, mutta Silver käänsi katseensa pois.
”No niin, vieraat tulevat pian. Edwina, tiedän, että tämä on sinulle aika uutta, mutta voisitko viedä Alfien nukkumaan”, äiti sanoi ja yritti somitella nutturaansa.
- Tarinassa oli mukavaa taas perehtyä Silverin perhearkeen, joka on aina tuntunut olevan hieman sekasortoista usean lapsen takia.
- Uusi rehtori toi mysteerimäisyyttä ja jänittyneisyyttä tarinaan.
- Lavernan uutiset olivat aivan ihanat, ihanaa, että kaiken Noxin synkkyyden keskellä tapahtuu jotain noinkin ihanaa, kuin kihlaus ja naimisiin meno!
Parannusehdotuksia:
- Edwinan kehittymistarina jälleen "oikeassa maailmassa" oman perheensä kanssa olisi ollut todella mielenkiintoista luettavaa. Edwina oli kuitenkin isossa osassa Noxin mysteeriä ja olisi ollut mielenkiintoista lukea, millaisia tuntemuksia Edwinalla oli kun pääsi takaisin tavalliseen arkeen.
Saat tarinasta 20 tuparia, 10 kaljuunaa, 7 sirppiä ja 3 sulmua!